Jos olisit tarina, mikä tarina olisit? Yritysten markkinoinnissa toimivimmat tarinat kiteyttävät sen, millä tavalla yritys on uniikki. Sanan brändi voisi oikeastaan suomentaa tarkoittamaan ”tapaa olla erilainen ja arvoa, joka sillä on”. Kun yritys tiedostaa tarinansa osa-alueet, on koko viestintä ja markkinointi helppo synkronoida sen mukaiseksi. Mitä tarvitaan, jotta löytää oman tarinansa?
Peili. Oma tarina löytyy, kun se saa vastaansa toisen ihmisen eli peilin, joka heijastaa sinut itsellesi. Peilaajan tehtävänä on näyttää vahvuutesi ja paikat, joissa on vielä työstämisen varaa. Hyvä peili näyttää kuvansa rehellisesti ja ottaa samalla huomioon, että kaikkein miellyttävimpiä ovat ne peilailusessiot, jotka käydään lempeässä valaistuksessa.
Kirkas ydin. Lainalaisuus toimii samoin yksilön elämässä kuin yritysmaailmassa: kun tiedostaa kuka on, voi keskittyä vain siihen. Muiden ihmisten mielipiteet, hyvää tarkoittavat huonot neuvot tai ristiriitainen palaute eivät saa samalla tavalla otetta, kun muistaa itse, mistä puusta onkaan veistetty.
Johdonmukaisuus. Kun tiedostat tarinasi ytimen, tiedät miten kertoa itsestäsi muille. Epätietoisuus ja epätoivoisuus poistuvat. Et ole enää umpikujassa ja neuvoton. Olet sinut itsesi ja maailman kanssa. Yrityskielelle käännettynä: voit viestiä kautta linjan yrityksestäsi johdonmukaisella tavalla. Koko kommunikaatiosi toistaa omaa juttuasi: visuaalisesti, tekstillisesti ja tavalla, jolla puhut yrityksestäsi itse. Samalla palvelet kuulijaasi: kerrot selkeästi mitä olet ja mitä et ole. Näin saat ohjattua juuri oikeat asiakkaat luoksesi.
Tässä blogissa jaan ajatuksiani ja vinkkejäni näkymisen teemasta, hyvinvoinnista ja kommunikaatiosta joka tiistai.