Miten käyttää aikaa menestyksekkäästi?

Meillä kaikilla on viikossa samat 168 tuntia. Niistä jokainen täytyy jollakin tavalla. On sinusta kiinni, miten käytät aikasi. Tässä muutama vinkki linjakkaaseen, hyvinvoivaan ja tehokkaaseen ajankäyttöön työssä ja vapaa-ajalla.

Tee lista unelmista. Kirjoita ylös 100 asiaa, jotka haluat elämässäsi tehdä. Kirjaa ylös kaikki uraan liittyvät tavoitteet, harrastukset, asiat, jotka haluat tehdä perheen ja ystävien kanssa ja jutut, joihin haluat perehtyä itseksesi. Mieti isojen linjojen lisäksi myös pieniä haaveita: haluatko nähdä norpan, ostaa kukkahameen, kokeilla seinäkiipeilyä, aloittaa lenkkeilyn, pyöräillä töihin tai juoda joka aamu raikkaan smoothien? Koska viikossa on 168 tuntia ja koska ne kaikki täyttyvät jollakin, on hyvä virittää mieli muistamaan ne asiat, joita tavoittelet ja jotka tekevät sinulle hyvää.

Suunnittele. Suuri osa ajankäytön ongelmista johtuu siitä, ettei ihminen ole rehellisesti tutkinut sitä, miten hän aikaansa todella käyttää tai siitä, ettei hän ”ehdi” lainkaan suunnitella työtään ja vapaa-aikaansa. Kun otat rutiiniksesi suunnitella tulevaa viikkoa vaikka puolen tunnin verran joka perjantai ja maanantai, voit aloittaa tulevan viikkosi ryhdikkäästi. Aseta viikolle tavoite ja jaa se osatavoitteisiin päiväkohtaisesti. Suunnittelu auttaa myös vapaa-ajalla. Monet vapaapäivät menevät ohi siksi, että päivä tuhrautuu sen miettimiseen, että mitä tekisi vai tekisikö mitään. Kun suunnittelet ajoissa väljän teeman viikonlopulle, saat paitsi odottaa kivaa viikonloppua pidempään myös nauttia vapaa-ajastasi haluamallasi tavalla.

Muodosta tapa. Jos haluat toteuttaa elämässäsi jotain uutta, se vaatii sinulta luonnollisesti myös uudenlaista ajankäyttöä. Sovi itsesi kanssa minkä ajan käytät päivittäin tai viikoittain uuden asian lanseeraamiseen elämääsi ja merkitse aika kalenteriisi. Suhtaudu asiaan kuin hampaiden pesuun. Jos kävisit joka aamu ja ilta kamppailun itsesi kanssa siitä, että pesetkö hampaasi vai et, tuhlaisit vain aikaasi ja energiaasi. Lisäksi jättäisit hampaasi todennäköisesti aika usein pesemättä. Voit siis sopia itsesi kanssa, että mikä tahansa uusi rutiinisi on, siitä tulee arkeesi kuuluva luonnollinen toimenpide, jonka toteuttamista ei tarvitse joka kerta erikseen päättää. Näin uudesta tekemisestä tulee vähitellen tavallinen osa elämääsi, juttu jonka vain teet ilman sen kummempia kiemurteluja.

Lisää ajankäyttövinkkejä löydät Laura Vanderkamin kirjasta What the Most Successful People Do Before Breakfast (2012).


***
Tässä blogissa jaan ajatuksiani ja vinkkejäni hyvinvoinnista ja kommunikaatiosta joka tiistai.

Haluatko ilmaisen stressiä helpottavan meditaation?
Tule mukaan listalle.
Haluatko ilmaisen meditaation?
Se rentouttaa kehoa, mieltä ja eheyttää stressiä.
Leave Your Comment

Copyright © 2017 2017. All rights reserved.
Proudly powered by 2017. Theme 2017 made by FitWP.