Aivotyhjennys! Näin luot tyyneyttä tehtävien keskelle

Jos mielesi pursuaa To do –listoja, voi toimintasi olla lopulta melko tehotonta. Ensinnäkin jatkuva päänsisäinen häly ja paine aiheuttaa stressiä, kiireen tuntua ja hankalia tunteita, kuten turhautumista ja epävarmuutta. Toiseksi jos pidät kaiken pääsi sisällä, voit unohtaa puolet siitä, mitä sinun pitikään tehdä. Nyt on aivotyhjennyksen aika.

Ota kynä, paperia ja aikaa. Istu alas kynän ja paperin kanssa. Kirjoita paperille kaikki asiat, jotka sinun tulee hoitaa. Oksenna aivan kaikki asiat listalle ja ota mukaan niin työ kuin kaikki muukin elämä. Käytä tähän 20–60 minuuttia aikaa. Jo se, että kirjoitat tehtävälistasi ja pidemmän ajan suunnitelmasi paperille ja saatat ne konkreettiseen muotoon, rauhoittaa kummasti.

Ruksaa yli. Tarkastele nyt listaasi. Onko siellä asioita, jotka tuntuvat totaalisen turhilta? Asioita, jotka eivät oikeastaan ole edes tärkeitä? Ruksaa ne yli.

Aikatauluta. Ota nyt kalenteri käteesi ja tutki aikataulujasi realistisesti. Mitä asioita voit tehdä listaltasi vuoden sisällä? Puolen vuoden? Kolmen kuukauden? Kuukauden? Viikon sisällä? Nyt? Aseta itsellesi ja tehtävillesi tavoitteet joihin todella pystyt. Optimismi on hyvä asia, mutta aikaoptimismi saa sinut turhautumaan aivan suotta. Älä siis aseta itsellesi epärealistisia tavoitteita. Aseta realistisia tavoitteita, kirjaa ne kalenteriisi, varaa niiden toteuttamiseen tarvittava aika ja tee haluamasi asiat aikataulussa, joka on mahdollinen.

 

***
Kolahtiko tietty lause? Jaa se Facebookissa tai Twitterissä valitsemalla lause tekstistä – voit antaa tekniikan hoitaa loput. 

Tässä blogissa jaan ajatuksiani ja vinkkejäni hyvinvoivasta työstä ja elämästä joka tiistai.

***

 

 

 

Haluatko ilmaisen stressiä helpottavan meditaation?
Tule mukaan listalle.
Haluatko ilmaisen meditaation?
Se rentouttaa kehoa, mieltä ja eheyttää stressiä.
Leave Your Comment

Copyright © 2017 2017. All rights reserved.
Proudly powered by 2017. Theme 2017 made by FitWP.