Haluaisitko ostaa logon, nettisivut tai hienot esitteet? Tässä muutamia vinkkejä ennen kuin ryhdyt toimeen.
Osta visuaalinen identiteetti. Visuaalinen identiteetti tarkoittaa kommunikaatiosi kuvallista ilmaisua. Se kertoo fontein, värein, sommitteluin ja logoin siitä, mistä sinun yrityksessäsi on kyse. Oletko korkealuokkainen vai maanläheinen? Oletko kallis vai keskihintainen? Oletko kova vai pehmeä? Visuaalinen identiteetti tarkoittaa kokoelmaa toistuvia visuaalisia elementtejä, jotka jäävät käyttöösi: tiettyjä fontteja, joilla voit kirjoittaa kaikki viestintämateriaalisi, värejä jotka ilmaisevat fiiliksen, jota haluat yrityksesi välittävän ja logon, jota voit käyttää kautta linjan kaikessa markkinoinnista. Se voi tarkoittaa kaikkea käyntikorteista liiketilojesi sisustukseen. Laajuudesta sovit sinä valitsemasi graafisen suunnittelijan kanssa.
Vertaa tyylejä ja tyyppejä. Kaikilla graafikoilla on oma kädenjälkensä. Ammattitaitoiset graafikot ottavat asiakkaan toiveet huomioon ja ilmaisevat visuaalisesti sen, millaista mielikuvaa asiakas haluaa välittää. Jokainen graafikko toteuttaa visuaalisuutta oman näkemyksensä ja osaamisensa mukaisesti, joten vertaa eri tekijöiden portfolioita ja etsi tekijä, jonka tyylistä pidät.
Kysy. Voit verrata ostotapahtumaa räätälillä käyntiin. Saat tutustua erilaisiin tyyleihin ja esittää kysymyksiä ilman ostopakkoa. Sitten voit päättää räätälin kanssa yhdessä materiaalit. Sinun tulee kertoa pukeutumisesi tavoite ja käyttötarkoitus tekijälle, jotta hän tietää, mitä haluat ulkoasulla saavuttaa. Sinun tulee siis osata kertoa yrityksestäsi, kohderyhmästäsi ja siitä, miten haluat erottua kilpailijoistasi. Sinun ei tarvitse tietää graafisen suunnittelun sisäpiiritietoa, vaan voit kysyä myyjältä reilusti asioita, joita et ymmärrä. Jos ensimmäinen versio ei ole täysin sopiva, pyydä muutoksia. Yleensä yksi tai kaksi viimeistelykierrosta kuuluu hintaan. Aivan kuin räätälillä.
Älä teetä työtä, jota et aio maksaa. Jos sittenkin vaihdat mieltäsi, kun puku on valmis, se ei ole räätälin syy. Älä teetä mittatilauspukua, jos sinulla ei ole siihen varaa. Mieti aina etukäteen summa, jonka olet valmis upeasta ulkoasustasi maksamaan ja sovi hinta etukäteen. Ota selville vähintään arvio kustannuksista, ennen kuin teetät työn. Näin vältät ikävät yllätykset puolin ja toisin.
Kirjoituksen taustaksi on haastateltu graafista suunnittelijaa Anu Niirasta.
Tässä blogissa jaan ajatuksiani ja vinkkejäni näkymisen teemasta, hyvinvoinnista ja kommunikaatiosta joka tiistai.