Kaikki yrittäjät tietävät, että ilman minkäänlaista kommunikaatiota ei ole myyntiä. Samalla viestintä ja markkinointi nähdään helposti myynnistä erillisenä asiana. Jos mietit nettisivujen tekemistä tai teettämistä yrityksellesi, lue ensin seuraavat vinkit.
Viestintä myynnin työkaluna. Ilman kommunikaatiota ei siis ole myyntiä. Mitä jos ajattelisit viestinnän yhtenä myynnin välineenä? Kun yrityksesi kommunikoi selkeästi sitä, miksi juuri sinun palvelusi tai tuotteesi on paras ja mitä hyötyjä siitä asiakkaalle on, jätät vähemmän asiakkaan oman arvailun varaan. Muista, että vaikka itse tunnet omat tuotteesi läpikotaisin, asiakas kohtaa ne yleensä täysin uusina. Niinpä hyvin markkinoitu tuote on helpommin myyty.
Säästäminen on suhteellista. On totta, että ammattilaisten tekemiin nettisivuihin, logoon, visuaaliseen identiteettiin, teksteihin, käyntikortteihin ja esitteisiin saa palamaan rahaa. Kokonaisuudesta riippuen summa voi olla jotain 2 000–4 000 euron välillä, toisinaan enemmän. Kertasijoituksena summa voi tuntua suurelta, mutta viestintäpalveluja kannattaa ajatella pääomasijoituksena. Kun ostat kerralla laatua, se poikii sinulle takaisin asiakkaina. Lisäksi säästät aikaa ja rahaa verrattuna siihen, että tekisit kaiken itse. Tai vielä pahempaa, jättaisit kokonaan tekemättä.
Osta se osissa. Viestintää voi tehdä myös edullisesti ja vähitellen. Jos päätät edetä osissa, tärkeintä on pitää kokonaiskuva alusta asti mielessä. Jos rahkeet, aika ja hermot riittävät, voit väsätä nettisivut itse (niin minäkin tein). Visuaalinen kokonaisuus on kuitenkin hyvä pitää alusta asti mielessä. Voit ostaa visuaalisen identiteetin, kun haluat yhtenäisen ilmeen nettisivuille, käyntikortteihin ja esitteisiin. Teettää käyntikortit vasta sitten, kun olet hankkinut logon. Ottaa ammattilaisella hyvät valokuvat ja käyttää niitä kaikissa paikoissa, joissa kommunikoit: nettisivuilla, Facebookissa ja esitteissä. Kun tiedät itse päämäärän, jota kohti kuljet, voit rakentaa yrityksesi viestintää huojentunein mielin pienissä osissa, pitää budjetin kurissa ja silti pysyä omassa toiminnassasi liikkeellä, koko ajan. Tärkeintä on, että saat sanan yrityksestäsi kiertämään ja pääset viestimään sitä, miten voit palvella työlläsi muita.
Mitä, miten, kenelle, miksi. Päädyt mihin strategiaan pahansa, tässä ovat kysymykset, joihin vastaaminen kannattaa tehdä aivan ensimmäisenä. Suurin syy epäonnistuneisiin viestintäratkaisuihin on se, ettei yrittäjä ole miettinyt omaa liiketoimintaansa syvällisesti. Mitä myyt, millä tavalla toimit, keitä tavoittelet, mikä on toimintasi myönteinen tarkoitus ja mitä kohti haluat kulkea? Millaisella tavalla alat systemaattisesti viestiä osaamisestasi? Nämä ovat kysymyksiä, joihin vastaamista ei kannata vältellä. Muista, että netti ja esitteet ovat vain medioita, alustoja sisällölle. Niiden tehtävä on tukea ja helpottaa kukoistustasi, laajentaa kommunikointimahdollisuuksiasi, olla helppoja käyttää, toimia pitkäaikaisena viestintäkumppaninasi, olla sinun yrityksesi näköisiä, kuuloisia ja tuntuisia, puhutella oikeita yleisöjä tehokkalla tavalla. Lopulta kaikkein tärkeintä on siis tuntea itsesi.
Tämä blogi syntyi vastauksena näkyväksi tulemisen prosessiin liittyviin kysymyksiin. Jaan ajatuksiani ja vinkkejäni näkymisen teemasta ja kommunikaatiosta blogissani joka tiistai.