Mikä ihmeen Pyhä Henki?

Synnyin luterilaiseen perheeseen, joten minutkin kastettiin kristinuskoon lapsena. Myöhemmin erosin kirkosta, mutta sitä ennen kävin kaikki uskonnontunnit, rippikoulut ja joulukirkot, aivan kuten kaikki muutkin maallistuneet luterilaiset.

En ole koskaan ollut kristillisen teologian asiantuntija ja kosketukseni Raamattuun ja kristinuskon teologiaan on pinnallinen. Silti jo lapsena rakastin Jumalaa ja minusta Jeesus vaikutti ihanalta. Pystyin aistimaan vilpittömän Rakkauden Raamatun tarinoiden rivien välistä, mutta sen teksti ei herättänyt minussa intohimoa sen syvälliseen tutkintaan. Minulle teksti ei käynyt järkeen.

En esimerkiksi ymmärtänyt Pyhän Hengen funktiota pyhässä kolminaisuudessa. Pyhä Henki tuntui ylimääräiseltä hahmolta, joka liesuaa Jeesuksen ja Jumalan vanavedessä ja ilmestyy välillä kuin tyhjästä – miksi? Mikä sen pointti oikein on, ihmettelin.

Samastuin enemmän monien alkuperäiskansojen ajatukseen Suuresta Hengestä, joka lävistää kaiken ja on kuin hyväntahtoinen älykkyys, jonka kanssa voi kommunikoida rukouksin sekä kuuntelemalla sisäisessä hiljaisuudessa Suuren Hengen ohjausta.

Vasta Ihmeiden oppikurssin myötä olen ymmärtänyt pyhän kolminaisuuden ajatuksen ensimmäistä kertaa niin, että se on minulle ymmärrettävää ja käy itselleni järkeen (Ihmisen Mielessä on Osa Jumalaa ja Pyhä Henki on Osa tätä Osaa ja auttaa ihmistä muistamaan sen Osan siellä omassa mielessä, eli Itsensä). Kirjan tekstissä selitetään Pyhän Hengen tehtävä niin, että asia on mennyt meikäläiselläkin jakeluun. (Kyse ei siis ole siitä, että jokin teksti olisi parempi tai ”oikea”, kyse on siitä, että on aivan sama mistä kukin löytää sellaiset sanat eli symbolit, jotka itselle toimivat, kunhan vain löytää sellaisen tavan ajatella, joka johdattaa mielenrauhaan, jos sitä itselleen haluaa. Yritys löytää mielenrauha on usein pohjimmiltaan Jumalan etsinnän taustalla.)

Kuten edellisessä kirjoituksessani avasin, IOK:ssa sanoitetaan tietoisuutta niin, että ihmisen mieli on jakautunut. Mielessä on valittavissa sekä ajatusmalli, joka on Jumalan Rakkauden Ajatuksen laajentuma, eli aina Ikuinen, Muuttumaton ja Totta.

Mielessä on valittavissa myös ajatusmalli, joka on tehty ajattelemalla Jumalasta erossa, mutta koska Jumala on kaikki mitä Todellisuudessa On, tämä tehty, ristiriitainen ajattelumalli ja kaikki sen aikaansaannokset ovat luonnollisesti epätotta. Jumalassa erossa ajateltu eli tehty maailma vain tuntuu todelta niin kauan, kuin ihminen uskoo siihen. Tarkemmin katsottuna sen sisältö on Rakkauden vastakohtaa, eli pelon, syyllisyyden, arvottomuuden ja ristiriidan sisältöä. Ja tässä kohtaa apuun astuu Pyhä Henki, mikäli ihminen on halukas ottamaan vastaan apua valitakseen oman mielensisältönsä niin, että se tuntuu hänestä itsestään hyvältä.

Pyhä Henki on Jumalan Rakkauden laajentuma mielessämme. Se tietää epätodelliset tulkintamme Totuudesta, se tietää menneet kokemuksemme, se tuntee itse tekemämme ajatukset ja se tietää, että uskomme niihin. Se tietää myös, että meidän ei tarvitse uskoa niihin, emmekä uskokaan silloin, kun olemme halukkaita vapauttamaan oman mielemme ja yhdistymään Mielemme Todellisuuteen.

Ihminen ei löydä yksin takaisin labyrintistä, jonka hänen pelko-mielensä on tehnyt, kuuntelemalla sen saman pelko-mielen ohjausta. Pelko-mieli ei halua tulla tehdyksi tekemättömäksi, joten se on omistautunut sille, että se pitää ihmisen etsimässä rakkautta, ja varmistaa, ettei ihminen koskaan löydä sitä. Näin se saa lisäaikaa.

Harhaisen mielen alla on kuitenkin Mieli, joka tietää, ettei tehty mieli ole todellinen. Se tietää, että Rakkaus On. Pelon mieli harhauttaa ihmistä tarjoamalla Rakkauden vastakohtaa sisältävissä ajatuksissaan aina vain lisää rakkauden korvikkeita, joiden perässä ihminen juoksee niin kauan, kunnes hän pysähtyy ja etsii Rakkauden Itsestään, omasta Sisimmästään. 

Jumalan Ajatus pysyy kaiken tämä ajan muuttumattomana. Se ei edes havaitse pelkomieltä ja sen aikaansaannoksia, koska se näkee vain Totuuden Itsensä Kaltaisena eli Rakkautena. Jumalan Ajatus on kuitenkin mielessämme myös Pyhänä Henkenä, joka tietää tien takaisin Jumalaan eli siihen osaan Mieltämme, joka On Todellinen, ikuinen, ajaton ja muodoton.

Siksi Pyhän Hengen kanssa kommunikoiminen on tärkeää. Se on se osa omaa mieltämme, joka tietää harhamme, mutta ei tuomitse meitä niistä. Se on osa mieltämme, joka tuntee Jumalan Mielen, laajentaa sitä ja haluaa auttaa meidät löytämään Omasta Mielestämme Rakkauden, Runsauden, Rauhan, Vapauden ja Totuuden – nyt. 

Se johdattaa meidät ulos omasta ristiriitaisesta ajatuslabyrintistämme ja auttaa meitä muistamaan Ikuisen Itsemme eli tulemaan takaisin Kotiin, joka on omassa mielessämme aivan niin kuin se on aina ollutkin.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, mistä puhuin ensimmäisessä kirjoituksessa, eli Pyhä Henki auttaa jokaista halukasta sisäisessä mielen oikaisun prosessissa. Siinä vääristyneet ajatukset oikaistaan, eli todetaan omassa mielessä niiden valheellisuus ja näin tehdään ne tekemättömäksi, jotta Todellinen Mieli pääsee vapautumaan ristiriidan mielen tuottamien sotkujen alta vallitsevaksi Mieleksi ihmisen mielentilassa.

Pelossa eli Jumalan Ajatuksesesta erossa tehtyjä ristiriidan ajatuksia ei tarvitse pelätä tai tuomita, koska Ikuisuudessa katsottuna ne eivät ole mitään, ne eivät ole oikeasti edes olemassa.

Pyhälle Hengelle eli omalle Sisäiselle Viisaudelle eli omalle Sisäiselle Oppaalle voi vain antaa kaikki asiansa, ajatuksensa, huolensa, ristiriitansa ja pelkonsa ja pyytää apua.

Kuten sanottu, ristiriidan mielellä ei voi tätä apua ymmärtää, joten on turhaa vaivannäköä yrittää ymmärtää sitä, miten oikaisu tapahtuu. Tiedät oikaisun tapahtuneen, kun olet löytänyt mieleesi rauhan.

Oleellista on halukkuus antaa kaikki ajatuksensa Pyhälle Hengelle ja vain päästää niistä irti. Pyhä Henki pääsee näin tekemään tekemättömäksi sen minkä pitää, jotta Todellinen Rakkaus pääsisi omassa mielessä esiin askel askeleelta, laajemmin ja laajemmin. Näin mielenrauha lisääntyy, syvenee ja tulee todeksi arjessa.

Pyhä Henki on siis kuin silta kahden mielen välillä. Tälle sillalle voi vain tuoda kaikki omat ajatuksensa Pyhän Hengen pyykättäväksi ja luottaa, että puhdasta tulee. Kun pelon mielen tekemät ajatukset antaa pestäväksi armon, anteeksiannon ja hyväksynnän ilmapiirissä, ne todella tulevat puhtaaksi, sillä tällöin niihin ei enää lisätä tuomiota, syyllisyyttä tai puutetta, eli pelon ja ristiriidan ajatuksia. Pyhä Henki näkee, että kukaan ei ole syyllinen.

Ajattelussa vain tapahtui erehdys, mutta erehdykset eivät ole ikuisia.

FEMME SPIRITUELLE

PS. Avaan tällä sivulla sisäistä matkaani käytännön esimerkein ja jaan samalla Ihmeiden oppikurssin inspiroimia ajatuksia. Uusi kirjoitus ilmestyy joka perjantai. Tervetuloa matkalle mielen vapauteen kanssani!

LÖYDÄ SISIMPÄSI VIISAUS JA VOIMA.
Haluatko syvemmän yhteyden Itseesi?

Liity sähköpostilistalleni ja saat ilmaisen mielenrauhan meditaation. Jatkossa saat tiedot tulevista tapahtumista sekä pääsyn kaikkiin maksuttomiin materiaaleihin (mm. kirjoitukset / videot / audiot), jotka saat suoraan sähköpostiisi. Lähetän meiliä noin kerran–pari kuukaudessa.

Invalid email address
En jaa tietojasi ulkopuolisille. Voit poistua listalta helposti milloin tahansa.
Copyright © 2020 2020. All rights reserved.
Proudly powered by 2020. Theme 2020 made by FitWP.