Rosen-terapia – Mihin se auttaa?

Mihin Rosen-menetelmä voi auttaa?

  • Trauman käsittelemiseen.
  • Krooniseen lihasjännitykseen, joka ei johdu liikunnasta/työstä/mistään mille olisi nykyhetkessä selvää syytä. Joskus kroonisten lihasjännitysten taustalla voi olla emotionaalinen kipu, jota kehon jännitystila on jäänyt kantamaan. Jos kivulle ei ole enää aiheuttajaa nykyhetken elämässä, voisi olla aika päästää keho tästä hommasta ja vapauttaa lihasjännityksen mukana myös vanhoja tunteita ja kokemuksia.
  • Kehittää kykyä olla läsnä ja paremmin yhteydessä itseen.
  • Vapauttaa luovuutta ja auttaa ilmaisemaan itseä työssä ja henkilökohtaisessa elämässä.
  • Auttaa saamaan hyvän yhteyden omaan kehoon, omiin tunteisiin ja tarpeisiin. Vapauttaa tunne-elämää ja antaa keinoja toimia tiedostavammin.
  • Rentouttaa.
  • Lisää itsetuntemusta ja vahvistaa omanarvontuntoa. 
  • Voi auttaa levottomuuteen, ahdistukseen, unettomuuteen.
  • Rosen-menetelmä avaa tunteita ja kehoa. Se ei sovi tilanteisiin, joissa on hyvä “pysyä kasassa”, eli esimerkiksi vahvan psyykenlääkityksen aikana, päihderiippuvuudesta toipuville tai toipuneille tai vakavan kriisin akuutissa vaiheessa. Myöskään lapsia ja nuoria ei ole tapana hoitaa. Rosen on suunnattu aikuisille ihmisille, jotka ovat kutakuinkin terveitä.  
    Haluatko ilmaisen meditaation?
    Se rentouttaa kehoa, mieltä ja eheyttää stressiä.
  • Huomaa, että Rosen-menetelmää kannattaa pitää mukana elämässä pitkällä tähtäimellä, se ei ole yhden session hoitomuoto, vaan ikään kuin harrastus, joka auttaa avaamaan ja syventämään kosketusta omaan aitoon itseen vähitellen. Tämä johtuu siitä, että siinä missä mieli ja tunteet ovat luonteeltaan nopeita, kehon taso voi olla hyvin hidas. Vaikka mieli olisi jo prosessoinut asiat, voivat menneiden tapahtumien muistot olla vielä kehon tunnemuistissa.
  • On tärkeää antaa keholle lempeää kohtaamista ja ravintoa myös läsnäolevan kosketuksen kautta.
  • Rosenterapiassa kannattaa käydä itseään kuunnellen silloin, kun siltä tuntuu. Jotkut käyvät kahden viikon välein, toiset kerran kuussa, jotkut ottavat intensiivisiä jaksoja ja pitävät sitten taukoa, jotkut aloittavat intensiivisesti ja sitten “pitävät yllä” hyvinvointiaan käymällä sen jälkeen valitsemassaan tahdissa, toiset käyvät muutaman kerran vuodessa aina kun siltä tuntuu. Voit myös vaihdella Rosen-terapeuttiasi, sillä jokaisella terapeutilla on oma tyyli, vaikka menetelmä sinänsä on sama, sitä opiskellaan vuosia ja menetelmä on kansainvälisesti sertifioitu.
  • Kyseessä on sinun kehosi, sinä päätät.

Tervetuloa Rosen-metodin harjoitushoitoihin Helsinkiin. Olen Rosen-terapeutti harjoittelujaksolla. Se tarkoittaa sitä, että opinnot on käyty, mutta harjoitusjaksolla tehdään yhteensä 350 harjoitushoitoa ennen virallista terapeutiksi valmistumista. Harjoitteluhinnat ovat edullisempia kuin valmiilla terapeuteilla, joten jos haluat kokeilla tätä lempeää hoitomuotoa, ota yhteyttä!

 

ROSEN-METODIN HOITO
Tunne aidot tunteesi ja rentouta kehoasi

Rosen-menetelmä on hyvä hoitomuoto sinulle, joka haluat avata tunteen, mielen ja kehon tason lukkoja lempeällä sekä itseäsi kunnioittavalla tavalla. Siitä on eniten hyötyä pitkällä aikavälillä, eli Rosenissa voi olla hyvä käydä kerran–pari kuukaudessa sen aikaa, kun se tuntuu itsestä tärkeältä.

Menetelmä parantaa yhteyttä omaan kehoon, omiin tunteisiin, omaan todelliseen itseen ja sitä kautta lisää usein myös luovuutta. Se auttaa palauttamaan mielenrauhan. Kun omat mielen, tunteen ja kehon jumit eivät enää jäkitä tiellä, voi oma luovuus päästä aiempaa paremmin virtaamaan ja elämä tuntua kaikin puolin keveämmältä.

Rosen-menetelmä perustuu tunteen ja kehon yhteyteen. Menetelmän on kehittänyt saksalais-yhdysvaltalainen Marion Rosen (1914–2012), joka alkoi työssään fysioterapeuttina kiinnostua siitä, miksi hänen asiakkailtaan saattoi alkaa vapautua tunteita ja menneitä kokemuksia, kun hän käsitteli heidän kehoaan. Rosen-menetelmän taustalla on ajatus siitä, että jos ihmisellä on elämässään tilanne, jossa hän ei syystä tai toisesta voi tuntea meneillä oleviin kokemuksiinsa liittyviä todellisia tunteitaan täydesti, ne saattavat jäädä kehoon kroonisiksi jännityksiksi. Rosen-hoidossa kehon kroonisia lihasjännityksiä kohdataan kuuntelevasti niin, että asiakas saa paremman kosketuksen krooniseen jännitykseensä. Samalla hän saattaa saada kosketuksen tuntematta jääneeseen tunteeseensa. Hoidon aikana tuntematta jääneitä tunteita voi tuntea turvallisesti ja saattaa tällä tavalla päätökseen luonnollisen prosessin, joka on aikoinaan syystä tai toisesta jäänyt vaillinaiseksi. Tukahtunut tunne voi olla kehollisen jännityksen taustalla ja toisaalta kehollinen krooninen jännitys voi ylläpitää tilaa, jossa menneisyydessä tukahtunutta tunnetta ei pääse kohtaamaan yksin ilman ulkopuolista apua.

Vastaanotto: Lönnrotinkatu 43 a B 52 Helsinki.

Vastaanotto sovittuna aikana arkisin ma–to klo 13 ja 16 välillä.

Varaa aika: jenni@jenniarbelius.fi tai alla olevalla lomakkeella.

Teksti: Jenni Arbelius Kuva: Pixabay

Haluatko ilmaisen stressiä helpottavan meditaation?
Tule mukaan listalle.
Haluatko ilmaisen meditaation?
Se rentouttaa kehoa, mieltä ja eheyttää stressiä.
Copyright © 2018 2018. All rights reserved.
Proudly powered by 2018. Theme 2018 made by FitWP.