Pää räjähtää – mitä tehdä?

Tuntuuko, että pääsi on täynnä informaatiota, ajatuksesi kiertävät kehää, eikä ylimääräistä energiaa ole? Kokeile muutamia yksinkertaisia keinoja stressin lievittämiseksi.

Pidä informaatiotauko. Pärjäät viikon aivan hyvin ilman uutisia, lehtiä, kirjoja tai päivittäisiä tietoja kavereittesi tuoreimmista mietteistä. Karsi lukeminen minimiin, älä katso televisiota, pane radio kiinni. Tarkista työsähköpostisi vain pari kertaa työpäivän aikana, jätä vierailu Facebookissa viikoksi väliin tai karsi se pariin kertaan päivässä. Ota pois päältä ilmoitukset, jotka kertovat uusista sähköposteista tai Facebook-viesteistä älypuhelimessasi. Armahda aivosi ylimääräisestä tiedosta viikon ajaksi, jotta omat ajatuksesi mahtuisivat jälleen päähäsi.

Ota meditaatio tavaksi. Jos et vielä tee sitä, koeta aloittaa nyt. Meditaation hyödyistä on paljon tietoa, mutta sen ottaminen päivittäiseksi rutiiniksi voi tuntua työläältä. Kokeile viikon ajan käyttää päivästäsi 20 minuuttia meditaatioon, 10 minuuttia kerrallaan. Paras aika tehdä tämä on aamulla ennen päivän rutiineja ja iltapäivällä töissä tai viimeistään kotona ennen ilta-askareita. Tekniikaksi riittää hengityksen seuraaminen hiljaisuudessa. Jos mielesi harhailee, palaa aina uudelleen takaisin hengityksen seuraamiseen. Mikäli tunnet, että sinun on helpompi meditoida musiikkia kuin hiljaisuutta, kokeile tätä Mirabai Ceiban biisiä.

Ulkoile. Tutkimusten mukaan jo luontokuvan katsominen vähentää stressiä. Vielä parempaa mielelle tekee luonnossa oleilu. Käytä talven niukat aurinkoenergiat hyväksesi ja käy 15 minuutin kävelyllä lounaan päätteeksi. Suuntaa viikonloppuisin luontoon latautumaan. Älä kuormita aivojasi puhumalla puhelimessa tai kuuntelemalla musiikkia lenkin aikana vaan kokeile keskittyä kuuntelemaan luonnon ääniä ja hiljaisuutta.

Lisää hyviä asioita vapaa-aikaan. Listaa tekemiset, jotka tekevät sinut onnelliseksi. Listaa ihmiset, joiden seurassa sinulla on hyvä ja vaivaton olla. Varaa näiden asioiden toteuttamiselle ja näiden ihmisten tapaamiselle lähiviikkoina ja tulevina kuukausina kalenteristasi aikaa. Aikatauluta hyvät asiat takaisin elämääsi! Kun vapaa-aikasi antaa voimaa, jaksat töissä paremmin.

 

Tämä blogi syntyi vastauksena näkyväksi tulemisen prosessiin liittyviin kysymyksiin.  Jaan ajatuksiani ja vinkkejäni näkymisen teemasta, hyvinvoinnista ja kommunikaatiosta blogissani joka tiistai. Tervetuloa Näkymisen valmennukseen ja kommunikaatiokonsultaatioon!

Haluatko ilmaisen stressiä helpottavan meditaation?
Tule mukaan listalle.
Haluatko ilmaisen meditaation?
Se rentouttaa kehoa, mieltä ja eheyttää stressiä.
Leave Your Comment

Copyright © 2018 2018. All rights reserved.
Proudly powered by 2018. Theme 2018 made by FitWP.