Miten meditoidaan?

Lähes kaikki tietävät meditoinnit hyvät vaikutukset. Ne jotka eivät tiedä, voivat googlata asian ja lukea kasapäin tutkimuksia, jotka kertovat päivittäisen meditoinnin myönteisistä vaikutuksista terveyteen ja hyvinvointiin.

Koska meditointi vaikuttaa myönteisesti myös työntekoon, se on iso juttu useissa kansainvälisissä yrityksissä. Monessa modernissa firmassa työntekijöitä kannustetaan meditoimaan päivittäin, palkallisella työajalla. Tällainen organisaatio on muun muassa… Noh, se juuri mainittu Google. Ja mitenkäs se meditointi sitten tehdään?

Varaa 10–20 minuuttia. Varaa aamustasi 20 minuuttia meditoimiselle. Jos aika on täysin mahdoton, ota 10 minuuttia. Suosittelen tekemään saman myös iltapäivällä tai sitten, kun olet vaihtamassa työstä vapaalle. Jos koet itsesi niin kiireiseksi, ettei sinulla ole aikaa 10–20 minuutin meditaatioon joka päivä, olet niitä, jotka hyötyisivät siitä kaikken eniten.

Hengitä. Meditoinnin voi aloittaa keskittymällä omaan hengitykseensä. Voit myös laajentaa huomiosi koko kehoosi. Tunnustele, miltä omassa kehossasi juuri nyt tuntuu. Tärkeää on, ettet varsinaisesti yritä mitään. Älä tuomitse ajatuksiasi tai säti itseäsi siitä, jos saat mielesi kiinni arkisten asioiden pyörittämisestä. Jos näin käy, palaa vain takaisin hengityksesi seuraamiseen ja anna sen laskeutua luonnolliseen rytmiinsä.

Musiikki. Jos sinulla on vaikeuksia rentoutua ja pystyt siihen paremmin musiikin avulla, voit etsiä itsellesi sopivaa meditointimusiikkia. Youtube on täynnä erilaisia vaihtoehtoja. Voit kokeilla esimerkiksi Peruquoisin Om-kappaletta, joka löytyy Spotifysta.

Hokemat. Joillakin ihmisillä toimivat mantrat tai tietyt sanat, joita he toistavat. Ne toimivat hengityksen tapaan palauttamaan huomio aina uuteen alkuun, sanan uudestaan lausumiseen. Voit kokeilla vaikkapa sanoja hellitän, vapaudun, antaudun, kiitollisuus, rauha, tyyneys, rakkaus tai mitä tahansa sanaa, jonka koet edistävän rentoutumistasi.

 

***
Tässä blogissa jaan ajatuksiani ja vinkkejäni hyvinvoivasta työstä, yrittäjyydestä ja elämästä joka tiistai.

***

 

Haluatko ilmaisen stressiä helpottavan meditaation?
Tule mukaan listalle.
Haluatko ilmaisen meditaation?
Se rentouttaa kehoa, mieltä ja eheyttää stressiä.
Leave Your Comment

Copyright © 2018 2018. All rights reserved.
Proudly powered by 2018. Theme 2018 made by FitWP.